Sabtu, 21 Januari 2012

cinta antara kita 8

Awadah berlari untuk mengejar masa.Dia terlewat,baru satu hari kerja sudah buat perangai.Ditekan butang lif untuk ke tingkat7,kondominium mewah majikannya terletak disitu.Sepatutnya dia mula bekerja pada waktu petang tetapi kerana pembentangannya  tidak memuaskan hati pensyarah dia  ditahan.Terasa lambat lif itu bergerak.Jam ditanggannya menunjukkan pukul 8 malam.
Habislah dia kali ini,janganlah majikannya buang dia dari kerja sebagai pembantu rumah.

Tangannya terketar-ketar untuk membuka kunci rumah.
"Janganlah dia ade masa nih..mintak-mintak tak balik kerja lagi.Amin".Doa Awadah di dalam hatinya.Mukanya bimbang dengan apa yang bakal terjadi.Keadaan di kondominium Aakif Ameer gelap gelita.Hati Awadah lega melihat suasana itu kerana majikannya sudah tentu tidak ada.

Ditekan suis yang berada disebelahnya dan tiba-tiba.
"You late".Ujar suara garau.
Berdebar-debar Awadah mendengar suara itu,tak tahu hendak kata apa.Yang pasti dia hanya diam.
"Kenapa kau senyap.Ada reason tak nak bagi dekat aku?"Soal Akiff Ameer.Pantang baginya orang yang tidak tepati masa dan
mungkir janji.
"Errr".
"What?"Jerkah Akiff Ameer.
"Errr,sorry encik.Tadi saya kena tahan dengan pensyarah."
"Kalau cakap dengan aku pandang.Jangan tunduk.Ke kau saja reka alasan hah?"Jerkah Akiff Amerr.Gadis ini menguji kesabarannya, baru mohon kerja sudah buat hal.

Awadah perlahan-lahan mengangkat wajahnya dan memandang Akiff Ameer.Sifat yang suka melawan sudah tiada kerana kali ini adalah salahnya.
"Betul saya tak tipu".
"kau kena tahan dengan pensyarah sampai pukul berapa?"Suara Akiff Ameer masih tinggi.Tiada riak kasihan terhadap Awadah.
"Sampai pukul 5".Balas awadah
"What?Pukul 5?dalam pukul 6 kau boleh datang sini kan?
"Erk..maaf encik.Saya penat sangat.Tadi saya tertidur.Ujar Awadah dalam takut.
"Penat?Aku rasa tak ada alasan,kau nak tahu sebab benda?sebab kau bekerja and kalau kau nak bekerja buat cara betul".
Suaranya masih keras di telinga.

"Maaf?senang betul kau mintak maaf ye".Ujar Akiff Ameer sinis.
"Ish,mamat.Aku dah mintak maaf boleh plak dia buat hal.ish."Bebel Awadah dalam nada rendah.
"Kau bebel apa tu iman?"
"Eh,boleh tak jangan panggil saya iman encik?"Dalam ketakutan,sempat lagi berbahasa dengan majikannya.
"Kenapa pulak?"Soal Akiff Ameer pelik.
"Panggil saya Wadah cukuplah encik.Tak payah iman."Jawab Awadah.Kini dia sudah boleh berkata-kata dengan jelas tanpa.
takut.
"Ok saya akan pertimbangkan."
"Encik tak payahlah nak pertimbangkan lagi.Beli jew terus encik."Gurau Awadah.Pada masa yang sama sempat lagi dia gelak.
Akiff Ameer hanya tersenyum mendengar gurauan Awadah.Sebuah senyuman dihadiahkan pada Awadah.
"Hensemnya".Desis hati Awadah.

"Esok kau tak ada kelas kan?"
Akiff Ameer yang berdiri menuju ke arah sofa dan melabuhkan punggungnya disofa empuk.Diambil kertas di meja lalu menulis.
Selesai menulis di kertas,dia menyerahkan kertas itu pada Awadah.Awadah hanya berdiri pada tadi tiada pelawaan oleh
majikannya untuk duduk.Sungguh kejam majikannya ini.Rungut Awadah.
Awadah mencapai kertas putih itu dan membaca.


                              Kalau tak ada kelas datang pukul 7 pagi sebab kau kena sediakan
                              aku sarapan.Kalau lewat hanya 5 minit.Gaji kau akan ditolak
                              sebanyak Rm 50.PAHAM!!!!
                                 
                              Jika ada kelas,kau kena call aku sebab aku akan suruh kau datang pukul
                              berapa.013-8898000

                              Ini senarai barang yang kau kena beli pada esok hari.
                             
                               Ayam
                               sotong
                               udang
                               kangkung
                               bayam
                               dan apa-apa yang kau kena beli.Sila tengok sendiri kat dapur apa yang tidak ada.

Awadah menahan gelak apabila baca apa yang ditulis.Akiff Ameer yang perasan menghadiahkan sebuah jelingan tajam.Awadah menutup mulutnya dari ketawa.

"Baik encik.Arahan diterima."Ujar Awadah.
"Bagus tapi jangan lambat".


Nota:huhu,macam biasa pesanan Zatul.Jangan lupa komen k..n jangan lupa like page ni di fb
http://www.facebook.com/pages/Coretan-dari-rahsia-hatiku/363727160311130

Tiada ulasan :

Catat Ulasan