Jumaat, 27 September 2013

Tak Sempurna




suasana sepi terasa di hati Iqwan..Dia kematian kata dengan tutur kata Fathia.Sungguh dia tak nak ini semua terjadi..Dia sanggup menjaga Fathia sehingga hujung nyawa.

"Pergilah Iq.Saya dah tak sempurna macam dulu."

"Fathia.Tolong Iq.Jangan macam tu.Fathia tetap sempurna di hati Iq."

"Bibir menutur cukup indah.Dalam hati siapa yang tahu.Jangan hipokrit sangat boleh."Ujar Fathia dengan suara meninggi.

Fathia kekasih hatinya.Bercinta selama 2 tahun tetapi kerana kaki yang lumpuh.Kemalangan yang terjadi pada diri Fathia hanya mendatangkan kelukaan.Fathia seolah-olah putus semangat.

"Fathia.Kalaulah Iq ada kuasa magik.Biar sakit ini Iq yang ambil.Biar Iq yang tanggung bukan Fathia."

"Iq..Sudahlah."Fathia mengeluh perlahan.Air mata yang menitis semakin lebat.

"Iq sakit tengok Fathia begini."

"Pergi Iq."




"Mak cik Izinkan saya nikahi Fathia."Iqwan mulakan bicara.Ini sahaja yang difikirkan.

"Fathia tiada harapan untuk sembuh Iq."

"Doktor cakap harapan hanya tipis makcik.Bukan tiada harapan.Doktor bukan tuhan makcik."

"Kau rela terima Fathia.Dia tak sempurna."

Iqwan mengukir senyuman.Kerana hati yang ikhlas bukan simpati.Dia rela menikahi Fathia.Fathia bagaikan nyawanya sendiri.Sempurna tidak penting.Dia juga tidak sempurna.

"Saya juga tidak sempurna makcik.Saya cintainya kerana Allah.Bukan paras rupa.Buka kesempurnaan."



"Iq.Awak fikirlah masak-masak.Saya tak sempurna."

"Saya juga tak sempurna Fathia."

"Saya lain."

"Awak sentiasa sempurna di hati saya."

Fathia memandang Iqwan.Meminta kepastian dari matanya.Fathia mengalirkan air mata.

"Sudahlah sayang.Jangan menangis.Saya tak rela awak macam ni."

Iqwan mengesat air mata Fathia dengan lembut.Wanita ini bakal dinikahi.Permaisuri hati.Bidadari hati.

"Iqwan.Jangan nikahi saya kerana simpati.Saya tidak perlukan simpati awak."

"Saya cintai awak bukan simpati."

"Awak tipu."Tengking Fathia.Dia tidak percaya akan Iqwan.Dia takut apabila berkahwin kelak.Iqwan akan bosan dengan dirinya.

"Saya tetapi nikahi awak Fathia sayang biar pun awak tak rela.Saya janji awak akan terima semua ni.Ni janji saya sayang."Tegas Iqwan.




Beberapa bulan kemudian

"Abang pergi mana?Abang kata nak makan malam dengan Thia."Ujar Fathia dengan nada merajuk.

"Sayang.Maafkan abang.Bateri abang kong.Abang jumpa client tadi.Sayang belum makan lagi?"

Fahtia menggelengkan kepala.

"Kesian sayang abang.Meh abang bawak sayang pergi makan.Abang suapkan ye."Pujuk Iqwan lembut.

Badan Fathia didukung dan dibawa ke dapur.Tangan Fthia melikar di leher Iqwan.Mukanya didada Iqwan.

"Terima kasih abang."

"Sebab?"

"Sebab terima Thia."

"Hahaha.Tu je?sayang kan bidadari abang."

Fathia tersenyum manis.Dia membuka mulut menerima suapa dari sang suami.

"Yummy sedapnya."

"Abang jahat.Bukan nak suap Thia.Ish."

Bahu Iqwan ditepuk manja.Berkali-kali.

"Lah.Abang asyik tengok sayang makan je.Rasa sedap pulak.Abang pun nak jugak.Rasa lapar pulak."

"Bukan abang dah kenyang ke?"

"Nampak sayang terus lapar.Hahaha."

"Abang ni."Mulutnya muncung.

"Alolo sayang abang.Hah minggu depan pergi terapi.Abang akan teman sayang."

Fathia merenung iqwan.Hairan apabila Iqwan bercakap soal terapi.

"Tu lah sayang.Harapan yang ada nak disiakan.Takut sangat abang kacak ni tinggal dia."

"Abang tak kacak pun."

"Yeke sayang?"Usik Iqwan senada.Matanya dikenyitkan.Fathia tertunduk malu.Dia sangat beruntung memiliki Iqwan.Tidak mengeluh dengan kekurangannya.

"Abang.Betul ke kaki Thia boleh baik?"Tanya Fathia polos.

"Insyaallah sayang.Kita hanya berusaha.Allah yang menentukan."

"Abang....Terima kasih sebab terima kekurangan Thia.Thia sayang abang."

"Nak dengar satu lagu tak?"

"Nak."Jawab Fathia manja.


Dengarlah bintang hatiku
aku akan menjagamu
Dalam hidup dan matiku
hanya kaulah yang ku tuju
Dan teringat janjiku padamu
suatu hari pasti akan ku tepati 
Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuhKu
terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku

Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Aku akan menjagamu semampu dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu dan ku tak akan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Karena bagiku engkaulah nyawaku

"Ehem.Abang tahu suara abang sedap walaupun tak petik gitar."

"Abang terima kasih."

"Sayang tanggungjawab abang.Tak perlu terima kasih.I love you sayang."

"Me too abang."






Cinta tidak memerlukan kesempurnaan kerana cinta yang sempurna adalah pasangan yang saling melengkapi.


Nota:Assalamualaikum..Harap ada yang suka cerpen pendek ini.Maaf jika yang tak suka.Saya akan cuba perbaiki lagi..Jangan segan jangan malu untuk tinggalkan sebuah komen..Komen anda saya hargai..Oh ya..Isnin minggu depan saya nak trial STPM untuk last sem.Jangan lupa doakan saya..terima kasih.. :)


Tiada ulasan :

Catat Ulasan